Nytt år på ingång med massa utmaningar..

Upptäckte att det var ett tag sen jag nu skrev. Får väl bli lite ordning på detta! Den bittra föraren har blivit mindre bitter efter att han fått nya tider på jobbet och numera kör lite blandat 🙂

Men vad har hänt i Göteborg sen jag skrev sist? Vi gör lite rubriker ang det :)Flera M32 har nu blivit levererade, totalt 64st finns nu av 65, 465 står kvar i Hamnen i Göteborg mer om det kommer jag till. En ny depå byggs på Botaniska som skulle varit klar vid tidtabellskfitet

Ny vagnhall

En ny vagnhall har ”byggts” vid Botaniska/Slottskogsvallen, det är gamla Margretebergshallen som förr användes för Söröbanan vilket är många årsedan men som på senare år använts av trafikkontoret. Men efter att det blivit trångt både i Vagnhallen Majorna och Rantorget eftersom det inte blev som planerat med vangsleverans och skrotning av äldre vagnar var man tvungen ha något nytt. Det är känt sen tidigare att ny större depå kommer byggas på Ringön, ungefär dubbelt så stor som Vagnhallen Rantorget i Gårda. Ungefär 100 nya vagnar behövs kommande åren med alla trafik utökningar och skrotning av de äldre M28/M29 vagnarna…Nu gled ja lite där märkte jag…SLX (Vagnhallen Slottsskogen) som den nya vagnhallen kommer heta skulle som sagt varit klar vid tidtabellskiftet 9 december, men eftersom någon gick efter orginalritningarna till Säröbanan och inte tänkte på att diesellok faktiskt inte behöver några kontaktledningar så glömde man alltså bort beställa, tro de eller ej, kontaktledning… Nu räknar man med att det kommer ta ytterligare några veckor eftersom man dessutom har kommit på en helt ny signalanläggning vid Botaniska och vid Munkebäck som man även där glömde skicka en någon analys till Transportstyrelsen för godkännande, visserligen Trafikkontorets fel..Så om några veckor när vagnhallen är klar så är förhoppningsvis även signalerna det så allt kan tas i bruk samtidigt!

Munkebäckslänken
Munkebäckslänken är något som varit på tal i flera år. Men nu efter sommaren började man bygga, man har alltså gjort en form av triangel nere vid Munkebäckstorget så att man därifrån antingen kan åka mot Härlanda resp Solrosgatan. Även linje 5 fick ny linjesträckning till Östra Sjukhuset. Bilder kommer en annan dag 🙂

Men vad har då annars hänt? Jo som jag skrev innan om M32 så har 64 vagnar totalt kommit, vagn 465 sitter fortfarande fast vid Kielterminalen i Göteborg eftersom det inte finns plats för den, tanken var att SLX skulle bli klart så att det blev lite plats över. Det är dessutom lite moment 24 över det hela eftersom det även är så att AnsaldoBreda inte betalat någon frakt för att få den från terminalen till Rantorget och att Ansaldo inte heller får några pengar förrän den är levererad, så kan man ju undra vem som sitter i skiten? Spårvägen är nog glada så länge den står där den står..

Angered
Där är det ungefär som innan, jag tyckte angeredsbanan blev sämre när de nu byggde om den i sommras och uppe i Angered skulle det blivit 3 spår, en för varje linje, dock är det inte klart än…och vem vet när de blir det liksom…

Ha nu en riktigt god jul och gott nytt år för det ska jävlar mig jag ha!

Annonser
Det här inlägget postades i okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s